
 
      
 
Allah s.w.t menciptakan tubuh manusia dengan fungsi masing-masing. 
Justeru Islam melarang dari mendatangi isteri dari ‘duburnya’ dan juga 
semasa haid atau nifas, kesemua pengharaman ini mempunyai dalil dan nas 
yang khusus. Namun isu ‘oral seks’ tidak mempunyai dalil khusus yang 
melarang, ini menyebabkan berlakunya perbezaan pendapat di kalangan 
ulama Islam. 
Ulama sepakat bahawa jika sekadar menyentuh atau 
menggosok kemaluan suami dan isteri tanpa ‘oral seks’, adalah dibenarkan
 menurut para ulama Islam kerana ia tergolong dalam bentuk aktiviti 
menaikkan syahwat antara suami isteri yang diharuskan. 
Berkenaan isu oral seks, ulama terbahagi kepada dua kumpulan :- 
Yang mengharuskan : 
Dr Syeikh Yusof Al-Qaradawi (rujuk http://www.islamonline.net)
 berfatwa harus untuk mencium kemaluan isteri atau suami dengan syarat 
tidak menghisap atau menelan apa jua ceceair yang keluar darinya. 
Menelan atau menghisap sebegini adalah MAKRUH disisi Islam kerana ia 
salah satu bentuk perlakuan zalim (meletakkan sesuatu tidak pada 
tempatnya) dan melampaui batas dalam hubungan seksual. 
Apa yang 
pasti diharamkan menurut beliau adalah ‘anal sex’ atau seks melalui 
lubang dubur, kerana terdapat nas yang jelas mengharamkannya, adapun 
‘oral seks’ tiada sebarang nas jelas dari Al-Quran dan hadis yang 
melarangnya. 
Pandangan ‘harus’ atau boleh dilakukan ini dikongsi
 oleh Mufti Mesir, Syeikh Dr Ali Al-Jumaah dan juga Dr. Sabri ‘Abdul 
Ra’ouf (Prof Fiqh di Univ Al-Azhar) apabila mereka menegaskan, tindakan 
ini harus selagi mana ianya benar-benar dirasakan perlu bagi 
menghadirkan kepuasan kepada pasangan suami dan isteri, terutamanya jika
 ia dapat menghindarkan pasangan ini dari ketidakpuasan yang boleh 
membawa mereka ke lembah zina kelak. 
Perbincangan ringkas 
Namun
 begitu, saya kira kesemua mereka yang mengharuskan termasuk Syeikh 
Yusof Al-Qaradawi tidak pula menghuraikan satu isu yang mungkin boleh 
dipanjangkan perbahasannya, iaitu bab kenajisan air mazi dan air mani. 
Justeru,
 saya mengira fatwa beliau mungkin boleh digunakan jika dalam keadaan 
tiada sebarang ceceair dikeluarkan semasa aktivti oral sex ini 
dilakukan. Namun keadaan ini dikira sukar berlaku kerana bagi seseorang 
yang normal, nafsu yang meningkat pastinya akan mengeluarkan cecair 
pelincir iaitu mazi. 
Air mani lelaki dan wanita dianggap najis menurut mazhab Hanafi dan Maliki. Mazhab Syafie dan Hanbali pula mengganggapnya suci. 
Namun
 semua ulama bersetuju air mazi adalah najis. Hasilnya, majoriti 
pandangan ulama yang menyatakan menelan dan hisap termasuk cecair mazi 
ini adalah haram atau makruh berat. Beberapa ulama kontemporari 
menegaskan perlu membasuh dengan segera jika terkena mazi tadi. 
Mazi
 ibarat najis lain yang dianggap kotor dalam Islam, justeru haram 
memakan tahi, meminum air kencing dan termasuk juga air mazi ini. Bukan 
sekadar haram memakan najis malah ulama empat mazhab juga memfatwakan 
haram menjual najis (kecuali diketika wujudnya teknologi untuk 
menggunakannya sebagai baja), apatah lagi untuk menjilat, hisap dan 
menelannya. Sudah tentulah ia lebih lagi diharamkan. 
Selain itu,
 menurut undang-undang Malaysia juga ia adalah satu perara yang tidak 
normal, khusus buat orang yang agak luar biasa nafsunya. 
“Oral 
seks” juga tergolong dalam kategori perlakuan seks luar tabie, ia adalah
 salah menurut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan 
boleh dikenakan hukuman sebat dan 20 tahun penjara. 
Justeru, 
mana-mana pasangan kekasih yang melakukan perkara ini, boleh dilaporkan 
dan diambil tindakan oleh undang-undang Malaysia. Dari sudut 
undang-uhdang Islam, ia dikira berdosa besar dan bolehlah dijadikan 
sebat dan 20 tahun penjara tadi sebagai peruntukan ta’zir di dalam Islam
 bagi mereka yang sabit bersalah. 
Ulama Yang Mengharamkan 
Kebanyakan ulama Saudi mengharamkan perbuatan ini, ini dapat dilihat dari fatwa-fatwa berikut [1] :- 
Mufti Saudi Arabia bahagian Selatan, Asy-Syaikh Al’Allamah Ahmad bin Yahya An-Najmi menjawab sebagai berikut, 
“Adapun
 hisapan isteri terhadap kemaluan suaminya (oral sex), maka ini adalah 
haram, tidak dibolehkan. Ini Kerana ia (kemaluan suami) dapat 
memancarkan mani, mazi dan lain-lain. Kalau memancar, maka akan keluar 
darinya air mazi yang ia najis menurut kesepakatan (ulama’). Apabila 
(air mazi itu) masuk ke dalam mulutnya lalu ke perutnya maka boleh jadi 
akan menyebabkan penyakit baginya. 
Melalui pandangan ini, kita 
dapat melihat satu point yang penting, iaitu sejauh mana tindakan ini 
boleh memberikan kesan buruk kepada kesihatan pasangan. Menurut 
pembacaan saya, ulama yang membolehkan perilaku ini juga bersetuju untuk
 mengganggapnya haram jika dapat dipastikan dan dibuktikan dari sudut 
saintifik, ia boleh membawa bakteria dan menyebabkan penyakit yang 
serius. 
Saya teringat pakar sakit puan, Dr Ismail Thambi pernah 
menyatakan bahawa bakteria yang berada di mulut adalah sangat banyak 
berbanding di kemaluan, justeru beliau menyatakan tindakan ‘oral sex’ 
dibimbangi boleh membawa penyakit kemaluan disebabkan bahagian mulut 
pasangan yang mempunyai banyak bakteria dan kuman. 
Selain itu, seorang lagi ilmuan Islam iaitu Syeikh Nasiruddin Albani berkata :- 
“Ini
 adalah perbuatan sebahagian binatang, seperti anjing. Dan kita 
mempunyai dasar umum bahawa di dalam banyak hadits, Ar-Rasul melarang 
untuk tasyabbuh (menyerupai) haiwan-haiwan, seperti larangan beliau 
turun (sujud) seperti turunnya unta, dan menoleh seperti tolehan 
serigala dan mematuk seperti patukan burung gagak. Dan telah dimaklumi 
pula bahawa Nabi Shallallahu ‘alahi wa sallam telah melarang untuk 
tasyabbuh (menyerupai) dengan orang kafir, maka diambil juga daripada 
makna larangan tersebut pelarangan tasyabbuh dengan 
haiwan-haiwan-sebagai penguat yang telah lalu, apalagi haiwan yang telah
 diketahui keburukan tabiatnya. Maka sewajarnya seorang muslim – dan 
keadaannya seperti ini – merasa tinggi untuk menyerupai haiwan-haiwan” 
Namun,
 pendapat peribadi saya mendapati pandangan dan dalil yang digunapakai 
oleh Syeikh Albani ini adalah tidak begitu kukuh, namun saya tidak 
berhasrat untuk membincangkannya dengan panjang lebar di ruang ini. 
Tindakan
 men’generalize’ semua jenis persamaan (tasyyabbuh) sebagai haram secara
 total juga boleh didebatkan kesohihannya. Demikian juga menyamakannya 
dengan perilaku binatang, benarkah binatang melakukan ‘oral seks’?, jika
 sekadar menjilat mungkin ye, namun menghisap kemaluan si jantan? Adakah
 binatang yang melakukannya?. Saya tidak pasti. Bagaimana pula binatang 
ada juga yang mencium dan memeluk pasangannya. Adakah mencium dan 
memeluk juga diharamkan kerana menyerupai binatang.? Sudah tentu tidak. 
Kesimpulan 
Melalui
 perbincangan dan pendedahan ringkas di atas, jelas kepada kita 
perbezaan dua kumpulan ulama ini. Dari hasil penelitian terhadap 
pendapat mereka bolehlah saya rumuskan bahawa :- 
1) Elok dijauhi
 aktiviti ini dan menghadkan kepada perilaku seks yang lebih sihat 
bersama pasangan. Ini bagi menjauhi perkara khilaf. 
2) Harus 
bagi suami isteri untuk mencumbu kemaluan pasangan mereka dengan syarat 
tidak menghisap, jilat dan menelan apa jua cecair. Ia juga dituntut 
untuk membersihkan mulut dan kemaluan mereka sebelum melakukan aktiviti 
ini sebaik mungkin bagai meninimakan kemungkinan penyakit. Namun ia 
makruh yang cenderung kepada haram (makruh tahrimi) jika perbuatan ini 
sengaja untuk meniru-meniru perbuatan aksi seks melampau golongan bukan 
Islam dan juga binatang. 
3) Haram hukumnya menelan mazi dan mani
 pasangan kerana Islam mengharamkan umatnya dari melakukan perkara kotor
 sebegini, sama juga seperti diharamkan menjual najis (kecuali baja yang
 akan diproses melalui dengan bahagian kimia) 
4) Hukumnya 
menjadi harus berdasarkan keringanan khusus yang diberi oleh Islam atau 
disebut ‘rukhshah’ kepada pasangan yang amat perlukannya bagi 
mengelakkan ketidakpuasan dan membawa masalah besar rumah tangga atau 
lebih dahsyat lagi, zina secara rambang diluar rumah. 
5) Hukum 
melakukannya bersama pasangan kekasih atau mana-mana pasangan sebelum 
nikah yang sah adalah haram, dosa besar dan boleh didakwa dengan hukuman
 20 tahun penajara di Malaysia. Namun ia tidak dianggap berzina dalam 
erti kata dan takrif zina yang disebut di dalam kitab-kitab Fiqh Islam. 
Ia hanya dianggap sebagai muqaddimah zina atau perdahuluan zina. Dalam 
kaedah fiqh Islam, “Apa-apa yang membawa kepada haram, hukumnya adalah 
haram jua” 
Sebagai akhirnya, selain dari membincangkan soal 
hukum, kita mesti jelas bahawa hukum Islam sentiasa ingin melahirkan 
keutuhan rumah tangga dan masyarakat. Kita mesti sedar dan berfikir 
samada tindakan oral seks ini benar-benar membawa sesuatu yang berharga 
buat keharmonian rumahtangga kita, dan apa pula kesannya kepada nafsu 
diri. Adakah ia semakin mampu dikawal atau semakin buas sebenarnya. Kita
 bimbang, tindakan ini boleh membawa kepada keinginan nafsu yang semakin
 membara dan tidak terkawal sehingga membhayakan diri dan masyaarakat di
 sekeliling kita disebabkan nafsu buas dan luar biasa yang sentiasa 
dilayan ini. Layanlah nafsu secara berpada-pada agar tidak ditawan 
olehnya kelak Fikirkan. Di buka
sumber : http://bloggers-islam.blogspot.com/2013/02/hukum-menjilat-kemaluan-isteri.html
 
Title : HUKUM MENJILAT KEMALUAN ISTRI
Description :                     Allah s.w.t menciptakan tubuh manusia dengan fungsi masing-masing.  Justeru Islam melarang dari mendatangi isteri dari ‘...